Kunstenaar

Ada Van Hoorebeke

Tentoonstelling
Tentoonstelling

Jester heet Ada Van Hoorebeke van harte welkom. De voorbije maanden ging ze in dialoog met onze artist-in-residence Junghun Kim, ter voorbereiding van hun gezamenlijke duotentoonstelling it will come from below. In deze presentatie gaan beide kunstenaars in gesprek—met elkaar en met de littekens van het postindustriële landschap. De tentoonstelling opent op de zomerzonnewende, 21 juni, en loopt tot 21 september.

Ada Van Hoorebeke (°1982, BE) bevraagt het antropoceen met archaïsche middelen en circulaire processen. Handwerktechnieken zoals keramiek, batik, schilderkunst en het vervaardigen van natuurlijke verfstoffen vormen het uitgangspunt voor haar installaties en sculpturen. Haar werk verwijst naar folklore en persoonlijke werkrituelen binnen een post-industriële context.

Gefascineerd door plekken waar natuur en industriële restanten samenkomen, onderzoekt ze welke sporen we als mens willen achterlaten. De sociale en historische achtergrond van haar materialen verwerkt ze op een niet-hiërarchische manier, waarbij samenwerking met kunstenaars, collectieven en participanten een belangrijke rol speelt. Haar werken ontstaan vaak via langzame, repetitieve processen, wat een performatieve laag toevoegt aan haar praktijk. Planten worden opgekweekt, invasieve soorten verzameld en restproducten verwerkt tot verfstof. Voor deze activiteiten met levende en dode organismen ontwerpt ze tools die als functionele sculpturen haar installaties bevolken.

Ada Van Hoorebeke had solotentoonstellingen bij o.a. n0dine (Brussel), Spoiler (Berlijn), Kinderhook & Caracas (Berlijn), Komplot (Brussel), en CC De Ververij (Ronse). Ze nam deel aan groepstentoonstellingen bij o.a. M HKA (Antwerpen), het Anton Rosen’s Huis (Samsø), Mu.ZEE (Oostende), Kunsthal Gent, Kunst en Zwalm (Munkzwalm), Heidelberger Kunstverein (Heidelberg), Austrian Cultural Forum (New York), WIELS (Brussel), Grimmuseum (Berlijn), BankART (Yokohama), en Institut de Carton (Brussel).

Ze was resident bij WIELS (Brussel) en Residency Unlimited (New York), Agerup Grafiek (Samsø), Bixa Batik Natural Colour (Indonesië), Mbye Ceesay & Mussa Jaiteh (Gambia) en manoeuvre (Gent).

In 2019 won ze de Berlin Art Prize, in 2022 ontving ze een Sofam-beurs en haar werk werd in 2021 aangekocht door de Collectie Vlaamse Gemeenschap.

Publicaties omvatten Pattern nor Painting (BOM DIA BOOKS, 2021) en Fake Calligraphy (met manoeuvre en Maartje Fliervoet, BOM DIA BOOKS, 2021).

Residenties 23-24
Bekijk alle kunstenaars
Apparatus 22
Aaron Amar Bhamra
Toon Fibbe