Kunstenaar

Apparatus 22

Apparatus 22 is een transdisciplinair kunstcollectief dat in januari 2011 werd opgericht in Boekarest (RO) door de huidige leden Erika Olea, Maria Farcas en Dragos Olea, samen met Ioana Nemes (1979 — 2011). Sinds 2015 werken ze vanuit Boekarest en Brussel.

Het trio ziet zichzelf als een collectief van dromers, onderzoekers, poëtische activisten en (gebrekkige) futurologen. Samen verkennen ze de complexe relaties tussen economie, politiek, genderstudies, sociale bewegingen, religie en mode om de hedendaagse samenleving te begrijpen. Hun reflectie vertrekt vanuit hun eigen gecreëerde utopische SUPRAINFINIT universum. Hun transdisciplinair werk vermengt realiteit met fictie vanuit hun gezamenlijk opgebouwde kennis en ervaring uit design, sociologie, literatuur en economie. Apparatus 22 werkt ook buiten de kunstruimte, met performances in de publieke ruimte, interventies in privé-vertrekken en andere hybride vormen.

Het onderwerp van hun residentie bij Jester is de organisatie zelf. Samen met het team verkent Apparatus 22 de werking en het residentieprogramma van Jester. Daarbij nemen ze ook Jester's omgeving op de C-mine site helemaal in zich op en doen ze onderzoek naar de gelaagde Genkse context. Zo komen ze tot een aantal speculatieve voorstellen en experimentele acties om Jester en haar residentiewerking te transformeren gedurende het komende jaar.

Het werk van Appa­ra­tus 22 werd gepre­sen­teerd in ten­toon­stel­lin­gen in La Bien­na­le di Vene­zia 2013, MUM­OK, Wenen (AT), BOZAR — Cen­tre for Fine Arts, Brus­sel (BE), Musei­on, Bol­za­no (IT), Kunst­hal­le Wien (AT), Acadé­mie Roy­a­le des Beaux-Arts de Bruxel­les (BE), Bru­kent­hal Muse­um Con­tem­po­ra­ry Art Gal­lery, Sibiu (RO), Aka­de­mie Schloss Soli­tu­de, Stuttg­art (DE), MNAC — muse­um voor heden­daag­se kunst, Boe­ka­rest (RO), Kunst­Mu­se­um Linz (AT), La Tri­en­na­le di Mila­no (IT), Loft — Ser­vais Fami­ly Col­lec­ti­on, Brus­sel (BE), TRA­FO Gal­lery, Boed­a­pest (HU), Futu­ra, Praag (CZ), Ujazdow­ski Cast­le — cen­trum voor heden­daag­se kunst, War­schau (PL), Salonul de Proiec­te, Boe­ka­rest (RO), Ono­ma­to­pee Eind­ho­ven (NL), TIME MACHI­NE BIEN­NI­AL OF CON­TEM­PO­RY ART, D‑0 ARK UNDER­GROUND, Kon­ji (BIH), Osa­ge Foun­da­ti­on (Hong Kong), Pro­get­to Dio­ge­ne, Turijn (IT), Clo­ser Art Cen­tre, Kiev (UA), CIAP, Has­selt (BE), Bar­rie­ra, Turijn (IT), Suprain­fi­nit Gal­lery, Boe­ka­rest (RO), GALL­LE­RI­A­PIÙ, Bologna (IT);

Per­for­man­ces en inter­ven­ties deden ze in MAK, Wenen (AT), Stei­ri­scher Herbst, Graz (AT), Ste­de­lijk Muse­um Amster­dam met De Appel CP (NL), Yarat Aca­de­my, Bak­oe (AZ), Würt­tem­ber­gi­scher Kunst­ve­rein Stuttg­art (DE), Dro­de­se­ra Fes­ti­val, Dro (IT), Vil­la Empain, Brus­sel (BE), S.M.A.K. Gent, (BE), …

Residenties 23-24
Bekijk alle kunstenaars
Jorn Plucieniczak
Nura Afnan-Samandari
Kamil Bouzoubaa-Grivel