Installatie
Ilke Gers
C-mine, 3600 Genk, 2025
verf
400 x 200m
Tijdens haar residentie bij Jester onderzocht kunstenaar Ilke Gers de gedeelde context van de C-mine-site. Het resultaat is een publieke kunstinstallatie in de vorm van grondmarkeringen die de verschillende partners op de site met elkaar verbinden.
De gefragmenteerde locatie heeft dominante en imposante verticale structuren en verschillende architecturen in de nabijheid. Het werk maakt een verbinding tussen en langs verschillende delen van de locatie om een samenhang te creëren, zichtlijnen uit te breiden en gebieden te suggereren die toegankelijk zijn en verkend kunnen worden.
Analoge horizontale markeringen worden direct op de grond aangebracht, door beweging - door het duwen van een mechanische markeermachine die is gemaakt om ruimtes op te delen. In plaats van ruimtes te verdelen, legt het werk verbindingen tussen plekken met markeringen die hun eigen logica hebben en een soort taal of handschrift vormen, met consistente vormen die gerelateerd zijn aan de locatie waar ze zijn aangebracht. De zeven ingangen/opritten op het terrein zijn bijvoorbeeld elk afgebakend met parallelle lijnen die naar het terrein leiden. Cirkelvormige vormen suggereren een soort kruispunt met meerdere richtingen, en grotere markeringen suggereren een samenkomen van vormen, terwijl gebogen lijnen het lichaam om hoeken in nieuwe richtingen slepen.
Zonder één enkele te volgen richting te definiëren, suggereren de markeringen mogelijke routes die zowel vanuit verschillende perspectieven op de grond als van bovenaf bekeken kunnen worden - met zicht vanuit de nog steeds toegankelijke mijntorens, overblijfselen van de mijn van Winterslag. Het werk heeft geen vaste oriëntatie, begin- of eindpunt. Zelfs vanuit de torens blijven de kijkers altijd binnen het werk en kunnen ze hun positie en perspectief erin kiezen.
De titel van het werk komt van de site die zijn naam deelt met het adres C-mine, 3600, Genk. Als site-specifiek werk is het opzettelijk gemaakt om te leven in de ruimte en te veranderen met de locatie. De verf reageert verschillend op de verschillende oppervlakken waar het overheen gaat en de lijnen zullen vervagen door het weer en als er mensen en voertuigen overheen rijden. Op deze manier beschrijft, imiteert of illustreert het werk de ruimte niet, maar is het een bewegende taal voor de locatie die wordt beïnvloed door degenen die er gebruik van maken.
Foto's door Mina Albespy